I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia pierwszego stopnia trwają nie krócej niż 6 semestrów. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 2200. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 180.
II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwent powinien posiadać wiedzę z zakresu sztuki, nauk humanistycznych i technicznych oraz umiejętności projektowe niezbędne do wykonywania zawodu projektanta wzornictwa. Powinien być przygotowany do podjęcia pracy w zespołach projektowych oraz działalności artystycznej. Absolwent powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umieć posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu wzornictwa. Absolwent powinien być przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
III. RAMOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA
III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
| godziny | ECTS |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH | 390 | 40 |
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH | 330 | 35 |
Razem | 720 | 75 |
III.2 SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
| godziny | ECTS |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH Treści kształcenia w zakresie: | 390 | 40 |
1. Historii sztuki, wzornictwa i kultury | 60 |
|
2. Plastyki | 120 |
|
3. Technik wspomagających projektowanie | 120 |
|
4. Wiedzy o człowieku | 30 |
|
5. Wiedzy o projektowaniu | 30 |
|
6. Wiedzy technicznej | 30 |
|
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH Treści kształcenia w zakresie: | 330 | 35 |
1. Podstaw projektowania |
|
|
2. Projektowania wieloaspektowego |
|
|
III.3 WYSZCZEGÓLNIENIE TREŚCI I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH
1. Kształcenie w zakresie historii sztuki, wzornictwa i kultury
Treści kształcenia: Zjawiska w kulturze i sztuce ze szczególnym uwzględnieniem czasów nowożytnych – epoki, style, obiekty i dzieła sztuki, sylwetki twórców.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienia ciągłości procesów dokonujących się w obszarze sztuki; rozumienia specyficznego miejsca wzornictwa w obrębie sztuki; dostrzegania i rozumienia kontekstu historycznego i kulturowego sztuki; wykorzystywania podobieństw i odrębności kulturowych w budowaniu tożsamości własnej twórczości.
2. Kształcenie w zakresie plastyki
Treści kształcenia: Studium z natury. Interpretacja. Kompozycja w rysunku, malarstwie, rzeźbie i nowych mediach.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się warsztatem plastycznym w zakresie rysunku, malarstwa, rzeźby oraz współczesnych mediów; kreatywnego posługiwania się środkami plastycznymi.
3. Kształcenie w zakresie technik wspomagających projektowanie
Treści kształcenia: Formy i metody prezentacji zadań projektowych. Rysowanie, makietowanie i modelowanie na wszystkich etapach projektu. Prototypowanie. Komputerowe wspomaganie projektowania.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: zapisu i przekazu myśli projektowej w mowie, piśmie i innych formach wizualnych stosowanych w praktyce projektowej; posługiwania się technikami komputerowego wspomagania projektowania.
4. Kształcenie w zakresie wiedzy o człowieku
Treści kształcenia: Ergonomiczny układ człowiek–obiekt. Elementy antropometrii, anatomii, fizjologii i psychologii.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się wiedzą z zakresu antropometrii, anatomii, fizjologii, psychologii i ergonomii; rozumienia roli antropometrii, anatomii, fizjologii, psychologii i ergonomii w projektowaniu.
5. Kształcenie w zakresie wiedzy o projektowaniu
Treści kształcenia: Metody i procedury rozwiązywania problemów projektowych w kontekście historycznym. Rola projektanta w gospodarce. Usytuowanie zawodu projektanta. Projektowanie w zespołach.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: metodycznego rozwiązywania problemów projektowych – analizowania oraz formułowania problemów i założeń projektowych, stosowania technik wspomagających projektowanie; oceniania i weryfikowania rozwiązań projektowych; pracy w zespołach projektowych – w tym ze specjalistami z innych dziedzin.
6. Kształcenie w zakresie wiedzy technicznej
Treści kształcenia: Konstrukcje. Technologie produkcji. Materiałoznawstwo. Ekonomia wytwarzania artykułów konsumpcyjnych i środków produkcji.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: stosowania wiedzy technicznej w praktyce projektowej.
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH
1. Kształcenie w zakresie podstaw projektowania
Treści kształcenia: Kształtowanie formy w relacji do funkcji i wartości estetycznych. Stymulowanie myślenia innowacyjnego łączącego metody intuicyjne z elementami metod naukowych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się podstawowym warsztatem projektowym.
2. Kształcenie w zakresie projektowania wieloaspektowego
Treści kształcenia: Analiza i synteza zagadnień funkcjonalnych, ergonomicznych, konstrukcyjno-technologicznych, estetycznych i rynkowych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się metodami i procedurami projektowania łączącymi aspekty funkcjonalne, ergonomiczne, konstrukcyjno-technologiczne, estetyczne i rynkowe; współpracy w interdyscyplinarnym zespole projektowym.
IV. PRAKTYKI
Praktyki powinny trwać nie krócej niż 6 tygodni. Powinny one obejmować 2 tygodniową praktykę artystyczną (plener) oraz 4 tygodniową praktykę projektową.
Zasady i formę odbywania praktyk określa jednostka uczelni prowadząca kształcenie.
V. INNE WYMAGANIA
1. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu wychowania fizycznego – w wymiarze 60 godzin, którym można przypisać do 2 punktów ECTS; języków obcych – w wymiarze 120 godzin, którym należy przypisać 5 punktów ECTS; technologii informacyjnej – w wymiarze 30 godzin, którym należy przypisać 2 punkty ECTS. Treści kształcenia w zakresie technologii informacyjnej: podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i/lub prezentacyjna, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji – powinny stanowić co najmniej odpowiednio dobrany podzbiór informacji zawartych w modułach wymaganych do uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL – European Computer Driving Licence).
2. Programy nauczania powinny zawierać treści poszerzające wiedzę ogólną w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin, którym należy przypisać nie mniej niż 3 punkty ECTS.
3. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
4. Co najmniej 40 % zajęć powinno mieć charakter warsztatowo-projektowy.
5. Za przygotowanie do egzaminu dyplomowego i przygotowanie pracy dyplomowej (jeśli przewiduje ją program nauczania) student otrzymuje 10 punktów ECTS.
lista kierunkowa:
Wzornictwo - studia licencjackie