aplikacja Matura google play app store

Realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia - jednolite studia magisterskie

I. WYMAGANIA OGÓLNE
Jednolite studia magisterskie trwają nie krócej niż 10 semestrów. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 3300. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 300.

II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA

Absolwent powinien dysponować wiedzą teoretyczną oraz umiejętnościami praktycznymi w zakresie sztuki operatorskiej i fotografii. Powinien być przygotowany do: samodzielnej realizacji obrazu w różnych gatunkach filmowych i telewizyjnych oraz w systemach światłoczułych i elektronicznych; realizowania zdjęć, światła i wizji w programach i spektaklach telewizyjnych; realizowania światła w spektaklach teatralnych; realizowania filmów animowanych i edukacyjnych, spotów reklamowych, teledysków muzycznych, fotografii i form intermedialnych oraz kierowania zespołem obsługi technicznej planu filmowego i telewizyjnego.

Absolwent powinien być przygotowany do podjęcia pracy w: przemyśle filmowym i telewizyjnym oraz instytucjach filmu, telewizji i fotografii; strukturach intermedialnych; ośrodkach badawczo-rozwojowych oraz jednostkach upowszechniania wiedzy z zakresu filmu i telewizji oraz szkolnictwie - po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). Absolwent powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Absolwent powinien być przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).

III. RAMOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA

III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS


godziny

ECTS

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

330

34

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

780

79

Razem

1110

113

III.2 SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS


godziny

ECTS

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

Treści kształcenia w zakresie:

330

34

1. Historii i teorii filmu

120


2. Historii sztuki

60

3. Literatury i dramatu

60

4. Filozofii z estetyką

60

5. Organizacji produkcji telewizyjno-filmowej i prawa autorskiego

30


GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

Treści kształcenia w zakresie:

780

79

1. Sztuki operatorskiej



2. Realizacji obrazu telewizyjnego


3. Filmu animowanego i zdjęć specjalnych


4. Fotografiki


5. Współpracy operatora z reżyserem


6. Techniki i technologii filmowej i telewizyjnej


7. Dźwięku i muzyki w filmie i telewizji


8. Plastyki i scenografii w filmie i telewizji


III.3 WYSZCZEGÓLNIENIE TREŚCI I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

1. Kształcenie w zakresie historii i teorii filmu

Treści kształcenia: Zagadnienia teoretyczno-estetyczne rozwoju prądów i kinematografii narodowych. Związki filmu z wydarzeniami politycznymi, kierunkami filozoficznymi, przemianami w plastyce i literaturze. Problematyka artystyczna obrazu filmowego w zakresie kompozycji, stylistyki i narracji.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: stosowania podstawowych pojęć dotyczących estetyki i teorii kina w oparciu o analizę dzieł filmowych; rozbioru myślowo-kompozycyjno-strukturalnego filmu; analizy symboliczno-znaczeniowej; rozumienia podstawowych faktów z zakresu kierunków rozwoju sztuki filmowej; charakteryzowania reprezentatywnych postaci sztuki filmowej; umiejscawiania fenomenów filmowych w kontekście tradycji i rozwoju innych sztuk oraz w kontekście historii polityczno-gospodarczej.

2. Kształcenie w zakresie historii sztuki

Treści kształcenia: Problematyka działań artystycznych w rozwoju historycznym. Analiza zmian zachodzących w świadomości twórców różnych epok i związanej z nimi ewolucji sposobu obrazowania. Zasady postrzegania barw, światła, przestrzeni i znaku. Zagadnienia widzenia i świadomego wykorzystywania różnych metod zapisu. Ocena odmiennych postaw twórczych.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: rozumienia sztuki dawnej i nowoczesnej; analizowania dzieł sztuki i zawartych w nich sposobów obrazowania z punktu widzenia sztuki współczesnej; określania podstawowych założeń poszczególnych artystów; transponowania idei i znaków.

3. Kształcenie w zakresie literatury i dramatu

Treści kształcenia: Wybitne utwory literackie z różnych obszarów kulturowych. Analiza dzieła literackiego. Konstrukcja dramaturgiczna i kompozycja utworu. Narracja i dramaturgia utworu literackiego. Adaptacja literatury dla potrzeb filmu.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: rozróżniania kierunków w literaturze klasycznej i współczesnej - światowej i narodowej; analizy tekstu literackiego, ze szczególnym uwzględnieniem narracji, konstrukcji postaci, relacji między postaciami oraz konstrukcji dramaturgicznej utworu.

4. Kształcenie w zakresie filozofii z estetyką

Treści kształcenia: Podstawowe działy filozofii. Estetyka. Filozoficzne podłoże współczesnych tendencji w estetyce. Postmetafizyczny charakter myślenia.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: rozumienia dziejów filozofii i jej przemian; rozumienia współczesnych teorii estetycznych, w szczególności odnoszących się do obrazu i jego percepcji.

5. Kształcenie w zakresie organizacji produkcji telewizyjno-filmowej i prawa autorskiego

Treści kształcenia: Organizacja procesu produkcyjnego filmu i form telewizyjnych. Analiza etapów planowania i zasad finansowania zamierzeń twórczych. Tok produkcji i współpraca w grupie zdjęciowej. Prezentacja i analiza podstawowych regulacji prawnych wyznaczających pozycję prawną twórcy, producenta i nadawcy utworu audiowizualnego. Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: rozumienia technologii produkcji i podstawowych problemów ekonomiczno-finansowych procesu realizacji różnych form filmowych i telewizyjnych; rozumienia regulacji prawnych z zakresu prawa autorskiego określających zakres uprawnień i obowiązków twórcy oraz praw osób fotografowanych; rozumienia działania ochrony prawnej w przypadku naruszenia praw autorskich oraz zasad obrotu autorskimi prawami majątkowymi obowiązującymi w Polsce i państwach Unii Europejskiej.

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

1. Kształcenie w zakresie sztuki operatorskiej

Treści kształcenia: Problematyka współczesnej sztuki operatorskiej. Struktura i kompozycja utworu filmowego. Znaczenie wartości formalno-estetycznych obrazu filmowego we współczesnym kinie. Sposoby organizowania formy utworu filmowego za pomocą różnych środków wyrazu.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: realizowania etiud filmowych o różnym stopniu trudności; kreatywnego działania na planie filmowym; rozumienia problemów narracji wizualnej; realizacji obrazu we wszystkich stosowanych współcześnie technologiach zapisu; podjęcia pracy zespołowej w pionie operatorskim oraz współpracy z realizatorami innych specjalności.

2. Kształcenie w zakresie realizacji obrazu telewizyjnego

Treści kształcenia: Analiza form telewizyjnych o różnym stopniu komplikacji. Zaawansowane środki wyrazu. Realizacja indywidualnych i zbiorowych prac praktycznych w systemach jedno- i wielokamerowych. Kreowanie oświetlenia w przestrzeni inscenizowanej dla różnych form realizacji telewizyjnej. Montaż i ingerencja w konstrukcję, kompozycję, barwę i gęstość obrazu w systemie cyfrowym. Realizacja obrazu w wirtualnej przestrzeni i rzeczywistości.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: realizowania różnych gatunków telewizyjnych; posługiwania się językiem i nazewnictwem z zakresu realizacji telewizyjnej; osiągania założeń realizacyjnych i programowych we współpracy z inżynierami i programistami; postrzegania telewizji jako medium podlegającego ciągłym przemianom pod wpływem zmieniających się technologii.

3. Kształcenie w zakresie filmu animowanego i zdjęć specjalnych

Treści kształcenia: Tradycyjne metody i współczesne techniki informatyczne kształtujące rzeczywistość wirtualną w filmie animowanym. Proces kreacji koncepcji plastycznej filmu od preprodukcji do postprodukcji w systemach obrazów tworzonych tradycyjnie i za pomocą komputerów.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: kreowania obrazów i efektów specjalnych z zastosowaniem technik komputerowych; posługiwania się tradycyjnymi technikami zdjęć i efektami specjalnymi.

4. Kształcenie w zakresie fotografiki

Treści kształcenia: Technika i technologia fotografii. Rozwój osobowości twórczej poprzez fotografię kreacyjną. Warstwa dokumentalna, autobiograficzna i metaforyczna w zdjęciach. Prowokacja artystyczna w fotografii. Możliwości obrazu fotograficznego i jego funkcji w sterowaniu ekspresji plastycznej.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: oceny zdjęć pod względem estetyki fotografii; posługiwania się środkami wyrazu fotograficznego; pracy w ciemni negatywowej i pozytywowej oraz opracowywania fotografii cyfrowej; realizacji klasycznych tematów fotografii takich jak: portret, pejzaż, martwa natura, akt oraz fotosów z planów filmowych; rozumienia tekstów socjologów kultury i teoretyków fotografii.

5. Kształcenie w zakresie współpracy operatora z reżyserem

Treści kształcenia: Problematyka rozwiązań inscenizacyjnych z uwzględnieniem kompromisu między twórczym wkładem reżysera i operatora. Kreowanie postaci filmowej. Kompozycja dramaturgiczna i jednorodność stylistyczna utworu audiowizualnego.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: współpracy operatorsko-reżyserskiej w trakcie przygotowywania i realizacji różnych form filmowych i telewizyjnych polegającej na obustronnym uwzględnianiu odrębnych przynależnych tym zawodom grup środków wyrazowych, jak również sposobów koordynacji ich zastosowania.

6. Kształcenie w zakresie techniki i technologii filmowej i telewizyjnej

Treści kształcenia: Techniczne i technologiczne uwarunkowania wpływu parametrów obrazu światłoczułego i elektronicznego na estetyczno-plastyczną stronę filmu. Teoria obrazu i procesu jego rejestracji z zastosowaniem współczesnej technologii.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: stosowania współczesnych technologii pozyskiwania i rejestracji obrazu; stosowania podstawowego zakresu pojęć i profesjonalnego nazewnictwa; prawidłowego odczytywania instrukcji obsługi sprzętu zdjęciowego i materiałów reklamowych.

7. Kształcenie w zakresie dźwięku i muzyki w filmie i telewizji

Treści kształcenia: Zagadnienia teoretyczne i praktyczne stosowania dźwięku w filmie, telewizji i intermediach. Miejsce i rola muzyki wśród elementów warstwy dźwiękowej filmu. Realizacja dźwięku na planie filmowym i w studiu telewizyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dźwięku w okresie postprodukcji. Relacja reżyser - realizator dźwięku - kompozytor w filmie i telewizji.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: współpracy operatora obrazu na planie filmowym i telewizyjnym z realizatorem dźwięku, reżyserem i aktorem; rozumienia związków między warstwą obrazu i dźwiękiem; tworzenia struktur audiowizualnych; rozumienia uwarunkowań technicznych w realizacjach z dźwiękiem.

8. Kształcenie w zakresie plastyki i scenografii w filmie i telewizji

Treści kształcenia: Kształtowanie wyobraźni i świadomości wzrokowej. Potrzeby artystyczne i metody powstawania koncepcji plastycznej filmu i jego stylistyki. Odczytywanie utworu dramaturgicznego scenariusza. Szkice obiektów zdjęciowych, postaci, kostiumy. Technologia przygotowań produkcyjnych do realizacji pomysłu scenograficznego.

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: kreowania przestrzeni filmowej; wykonywania dokumentacji scenograficznej związanej z plenerami, wnętrzami naturalnymi, dekoracjami, adaptacją obiektów oraz etapem scenopisu na podstawie szkiców sytuacyjnych, materiałów ilustracyjnych i projektów wstępnych; współpracy ze scenografem, dekoratorem i kostiumografem.

IV. PRAKTYKI

Praktyki powinny trwać nie krócej niż 4 tygodnie.

Zasady i formę odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadząca kształcenie.

V. INNE WYMAGANIA

1. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu wychowania fizycznego - w wymiarze 60 godzin, którym można przypisać do 2 punktów ECTS; języków obcych - w wymiarze 120 godzin, którym należy przypisać 5 punktów ECTS; technologii informacyjnej - w wymiarze 30 godzin, którym należy przypisać 2 punkty ECTS. Treści kształcenia w zakresie technologii informacyjnej: podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i/lub prezentacyjna, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji - powinny stanowić co najmniej odpowiednio dobrany podzbiór informacji zawartych w modułach wymaganych do uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL - European Computer Driving Licence).

2. Programy nauczania powinny zawierać treści poszerzające wiedzę ogólną w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin, którym należy przypisać nie mniej niż 3 punkty ECTS.

3. Programy nauczania powinny obejmować treści z zakresu ochrony własności intelektualnej, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

4. Programy nauczania powinny obejmować wszystkie treści podstawowe oraz treści kierunkowe, z co najmniej czterech zakresów.

5. Zajęcia praktyczne powinny stanowić integralny element procesu kształcenia.

6. Za przygotowanie pracy magisterskiej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego student otrzymuje 20 punktów ECTS.

ZALECENIA

1. Wskazana jest znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym samodzielne czytanie tekstów fachowych oraz porozumiewanie się z międzynarodową społecznością filmową.

2. Wskazane jest, aby praktyki były realizowane w warunkach profesjonalnego planu zdjęciowego, w telewizyjnym zespole realizacyjnym lub w profesjonalnym studiu fotograficznym.


lista kierunków:

Realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia - studia jednolite magisterskie


Polityka Prywatności