I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia pierwszego stopnia trwają nie krócej niż 6 semestrów. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 1800. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 180.
II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwent powinien być profesjonalnie wykształconym muzykiem posiadającym wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu kompozycji i teorii muzyki. Absolwent powinien być przygotowany do pracy: artystycznej, redakcyjnej i publicystycznej; w instytucjach upowszechniania kultury oraz w szkolnictwie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). Absolwent powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego rady Europy. Absolwent powinien być przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
III. RAMOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA
III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ
ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
godziny | ECTS | |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH | 345 | 47 |
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH | 195 | 27 |
Razem | 540 | 74 |
III.2 SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
godziny | ECTS | |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH Treści kształcenia w zakresie: | 345 | 47 |
1. Literatury muzycznej | 45 | |
2. Historii muzyki powszechnej | 45 | |
3. Analizy form muzycznych | 60 | |
4. Kształcenia słuchu | 60 | |
5. Harmonii | 60 | |
6. Fortepianu | 30 | |
7. Kontrapunktu | 45 | |
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH Treści kształcenia w zakresie: | 195 | 27 |
1. Podstaw kompozycji |
| |
2. Instrumentacji |
| |
3. Czytania partytur |
| |
4. Harmonii praktycznej |
| |
5. Technik kompozytorskich XX wieku |
| |
6. Muzyki polskiej XX i XXI wieku |
| |
7. Propedeutyki dyrygowania |
|
III. 3 WYSZCZEGÓLNIENIE TREŚCI I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH
1. Kształcenie w zakresie literatury muzycznej
Treści kształcenia: Twórczość muzyczna różnych epok stylistycznych w kontekście historii i kultury. Repertuar literatury muzycznej w kontekście historycznym, stylistycznym i formalnym.
Efekty kształcenie – umiejętności i kompetencje: orientowania się w literaturze muzycznej pochodzącej z różnych epok; rozumienia literatury muzycznej różnych epok.
2. Kształcenie w zakresie historii muzyki powszechnej
Treści kształcenia: Dzieje muzyki w perspektywie historycznej – z uwzględnieniem znaczących zjawisk kulturowych, kierunków estetycznych i stylów kompozytorskich.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienia, w oparciu o wiedzę historyczno-muzyczną, procesów zachodzących w kulturze muzycznej w układzie diachronicznym i synchronicznym.
3. Kształcenie w zakresie analizy form muzycznych
Treści kształcenia: Formy i gatunki muzyczne różnych epok – sposoby ich analizowania. Metody analizy muzycznej – warsztat i zakres pojęciowy.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: określania elementów konstrukcyjnych utworów muzycznych różnych epok historycznych; określania relacji między utworami muzycznymi różnych epok historycznych; określania budowy formalnej dzieła muzycznego.
4. Kształcenie w zakresie kształcenia słuchu
Treści kształcenia: Słuchowa percepcja dzieła muzycznego. Zapis słyszanej muzyki. Identyfikacja słuchowa elementów dzieła muzycznego. Czytanie nut głosem.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się słuchem muzycznym w zakresie elementów dzieła muzycznego; swobodnego odczytywania zapisu nutowego głosem i słuchem wewnętrznym; analizowania zjawisk dźwiękowych, rytmicznych i emocjonalnych zawartych w dziełach muzycznych.
5. Kształcenie w zakresie harmonii
Treści kształcenia: Harmonia w dziejach muzyki – ze szczególnym uwzględnieniem harmonii dur-moll i harmonii XX wieku.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: stosowania zasad harmonii funkcyjnej i nie-funkcyjnej w tworzeniu i analizowaniu konstrukcji dźwiękowych.
6. Kształcenie w zakresie fortepianu
Treści kształcenia: Literatura fortepianowa od baroku do współczesności. Czytanie utworów a vista. Aspekty techniki gry w kontekście problemów interpretacyjnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: przygotowywania i wykonywania utworów fortepianowych różnych epok; czytania utworów a vista; interpretowania utworów fortepianowych w oparciu o wiedzę z zakresu stylu, tradycji wykonawczych i kontekstu historycznego.
7. Kształcenie w zakresie kontrapunktu
Treści kształcenia: Techniki polifoniczne w ujęciu historyczno-teoretycznym oraz w realizacji praktycznej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: stosowania różnych technik polifonicznych we własnych konstrukcjach dźwiękowych; rozpoznawania technik polifonicznych stosowanych w utworach różnych epok.
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH
1. Kształcenie w zakresie podstaw kompozycji
Treści kształcenia: Warsztat kompozytorski. Rozwój osobowości twórczej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: komponowania utworów instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych w oparciu o własne predyspozycje twórcze i warsztat kompozytorski.
2. Kształcenie w zakresie instrumentacji
Treści kształcenia: Technika instrumentacji w utworach o różnorodnej obsadzie instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej – od klasycyzmu do współczesności.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: orkiestrowania z pomocą instrumentarium oraz środków fakturalnych, kolorystycznych i stylistycznych charakterystycznych dla danej epoki.
3. Kształcenie w zakresie czytanie partytur
Treści kształcenia: Odczytywanie partytur kompozycji kameralnych, symfonicznych i wielkich form wokalno-instrumentalnych pod kątem ich odtwarzania na fortepianie.
Efekty kształcenia –umiejętności i kompetencje: odtwarzania na fortepianie partytur kompozycji kameralnych, symfonicznych i wielkich form wokalno-instrumentalnych; stylistycznego czytania partytur; rozpoznawania relacji między zapisem, fakturą i sposobem notacji a praktyczną realizacją dzieła.
4. Kształcenie w zakresie harmonii praktycznej
Treści kształcenia: Zasady harmonii w praktyce muzycznej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: realizowania i tworzenia konstrukcji korzystając ze środków właściwych dla danego systemu harmonicznego.
5. Kształcenie w zakresie technik kompozytorskich XX wieku
Treści kształcenia: Techniki kompozytorskie XX wieku – zakres ich stosowania.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: stosowania wybranych technik kompozytorskich XX wieku w kompozycjach własnych, w analizie słuchowej i w opracowaniach praktycznych.
6. Kształcenie w zakresie muzyki polskiej XX i XXI wieku
Treści kształcenia: Twórczość kompozytorów polskich XX i XXI wieku w kontekście uwarunkowań polityczno-społecznych, kulturowych i stylistycznych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozróżniania twórców, dzieł, kierunków, stylów i technik kompozytorskich reprezentatywnych dla polskiej twórczości muzycznej XX i XXI wieku; rozpoznawania charakterystycznych cech stylu kompozytorów polskich.
7. Kształcenie w zakresie propedeutyki dyrygowania
Treści kształcenia: Podstawy warsztatu dyrygenckiego. Warsztat dyrygencki w przypadku wybranych utworów wokalnych i instrumentalnych różnych epok.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: wykorzystywania warsztatu dyrygenckiego w przypadku utworów chóralnych i symfonicznych w kontekście stylu i tradycji wykonawczych.
IV. PRAKTYKI
Praktyki powinny trwać nie krócej niż 3 tygodnie.
Zasady i formę odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadząca kształcenie.
V. INNE WYMAGANIA
1. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu wychowania fizycznego – w wymiarze 60 godzin, którym można przypisać do 2 punktów ECTS; języków obcych – w wymiarze 120 godzin, którym należy przypisać 5 punktów ECTS; technologii informacyjnej – w wymiarze 30 godzin, którym należy przypisać 2 punkty ECTS. Treści kształcenia w zakresie technologii informacyjnej: podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i/lub prezentacyjna, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji – powinny stanowić co najmniej odpowiednio dobrany podzbiór informacji zawartych w modułach wymaganych do uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL – European Computer Driving Licence).
2. Programy nauczania powinny zawierać treści poszerzające wiedzę ogólną w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin, którym należy przypisać nie mniej niż 3 punkty ECST.
3. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
4. Zajęcia praktyczne powinny stanowić integralną część procesu kształcenia.
5. Za przygotowanie do egzaminu dyplomowego oraz przygotowanie pracy dyplomowej (jeżeli obejmuje ją program nauczania) student otrzymuje 10 punktów ECST.