I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia pierwszego stopnia trwają nie krócej niż 6 semestrów. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 1800. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 180.
II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwenci są przygotowani do prowadzenia samodzielnej pracy artystycznej jako soliści, członkowie zespołów instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych oraz jako kompozytorzy i aranżerzy muzyki jazzowej i rozrywkowej. Są przygotowani do: prowadzenia działalności upowszechniającej muzykę jazzową i rozrywkową w instytucjach kultury; profesjonalnej obsługi akustycznej i nagraniowej imprez kulturalnych, koncertów, festiwali i projektów artystycznych z zakresu muzyki jazzowej, estradowej i rozrywkowej; prowadzenia projektów multimedialnych oraz pracy w szkolnictwie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). Absolwenci znają język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Absolwenci są przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia.
III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
godziny | ECTS | |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH | 120 | 16 |
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH | 390 | 53 |
Razem | 510 | 69 |
godziny | ECTS | |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH Treści kształcenia w zakresie: | 120 | 16 |
1. Podstaw big-bandu/chóru | 30 |
|
2. Kształcenia słuchu | 30 |
|
3. Instrumentoznawstwa i propedeutyki instrumentacji | 30 |
|
4. Podstaw literatury i historii jazzu | 30 |
|
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH Treści kształcenia w zakresie: | 390 | 53 |
1. Podstaw kompozycji i aranżacji |
| |
2. Instrumentu głównego |
| |
3. Improwizacji |
| |
4. Podstaw śpiewu |
| |
5. Reżyserii muzycznej |
| |
6. Propedeutyki techniki studyjnej |
| |
7. Podstaw zespołów instrumentalnych |
| |
8. Podstaw zespołów wokalnych |
| |
9. Techniki nagłośnienia |
| |
10. Dykcji i recytacji |
| |
11. Harmonii jazzowej |
| |
12. Techniki pracy w studio |
|
III.3 WYSZCZEGÓLNIENIE TREŚCI I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH
1. Kształcenie w zakresie podstaw big-bandu/chóru
Treści kształcenia: Duży zespół instrumentalny zawierający sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i sekcję rytmiczną. Warsztat instrumentalny w kontekście elementów dzieła muzycznego – rytmika, artykulacja, dynamika, frazowanie. Czytanie a vista. Repertuar na różne składy instrumentalne. Realizacja prób i wykonań kompozytorskich i aranżerskich. Śpiew chóralny. Praca pod kierunkiem dyrygenta nad wybranymi utworami literatury chóralnej jazzowej i gatunków pokrewnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: współpracy w dużym zespole instrumentalnym i chóralnym; prowadzenia i realizowania prób zespołów instrumentalnych i chóralnych; opracowywania i przygotowywania z zespołem programów koncertowych i nagrań; wykonywania utworów skomponowanych lub zaaranżowanych przez studentów.
2. Kształcenie w zakresie kształcenia słuchu
Treści kształcenia: Rozwijanie sprawności słuchowej. Czytanie nut głosem. Identyfikacja zjawisk muzycznych w oparciu o materiał dźwiękowy tradycyjnych instrumentów klawiszowych i orkiestrowych oraz dźwięki syntetyzowane elektronicznie. Analiza i klasyfikacja zjawisk dźwiękowych. Pobudzanie świadomego słyszenia – wrażliwości na elementy muzyki: melodykę, rytm, metrum, tempo, dynamikę i barwę.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: głosowej realizacji ćwiczeń solfeżowych; biegłego czytania nut solmizacją; definiowania i prawidłowej intonacji interwałów; rozróżniania i zapisywania struktur dźwiękowych i rytmicznych.
3. Kształcenie w zakresie instrumentoznawstwa i propedeutyki instrumentacji
Treści kształcenia: Budowa, brzmienie, skale i rejestry instrumentów – ich zapis w partyturze. Grupy instrumentów. Specyfika big-bandu i orkiestry symfonicznej w kontekście poszczególnych grup instrumentów. Zasady budowy wielogłosowej struktury instrumentalnej w układach horyzontalnych i wertykalnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozróżniania specyfiki poszczególnych instrumentów; praktycznego wykorzystywania możliwości brzmieniowych instrumentów w procesie aranżacji.
4. Kształcenie w zakresie podstaw literatury i historii jazzu
Treści kształcenia: Cechy i rozwój stylistyczny muzyki jazzowej. Nagrania i wydawnictwa nutowe charakterystyczne dla poszczególnych dekad jazzu. Nowy Orlean, Chicago, Swing, Be-Bop, Cool, Hard-bop. Jazz modalny. Free. Jazz elektryczny. Sylwetki muzyków –biografie, twórczość. Kontekst społeczno-kulturowy jazzu w XX wieku.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: orientowania się w historii jazzu i jego faz rozwojowych; definiowania stylistyki muzyki jazzowej w kontekście historycznym; orientowania się w biogramach i twórczości kompozytorów muzyki jazzowej i działalności zespołów.
1. Kształcenie w zakresie podstaw kompozycji i aranżacji
Treści kształcenia: Warsztat kompozytorsko-aranżerski. Typy obsady instrumentalnej – combo, big-band, kwintet smyczkowy, orkiestra symfoniczna. Stylistyka i gatunki obsady instrumentalnej. Rozwijanie osobowości twórczej. Problemy formy, narracji, techniki i stylu kompozycji. Aranżacja komputerowa. Programy komputerowe jako narzędzia docelowe muzyki. Playback instrumentalny. Barwy naturalne i syntetyczne. Program Musical Instrument Digital Interface jako narzędzie pisania nut.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: komponowania i aranżowania utworów muzycznych w zróżnicowanej stylistyce, formie, ekspresji i obsadzie instrumentalnej; wykorzystywania nowoczesnych technik komputerowych w kompozycji i aranżacji.
2. Kształcenie w zakresie instrumentu głównego
Treści kształcenia: Technika gry instrumentalnej. Warsztat instrumentalisty – biegłość, jakość dźwięku, wirtuozostwo. Rozwój osobowości muzycznej w oparciu o wzorce wybitnych instrumentalistów i twórców muzyki instrumentalnej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się techniką instrumentalną w interpretacji dzieł muzycznych; interpretowania utworów przeznaczonych na instrument oraz własnych kompozycji.
3. Kształcenie w zakresie improwizacji
Treści kształcenia: Melodia w kontekście harmonii i skal. Rytmika, frazowanie i operowanie rejestrami w improwizacji jazzowej. Problematyka jazzowej artykulacji i brzmienia. Wyobraźnia muzyczna.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: improwizowania melodii i struktur harmonicznych korzystając ze środków właściwych dla przyjętej stylistyki; stosowania elementów improwizacji w interpretacji utworów.
4. Kształcenie w zakresie podstaw śpiewu
Treści kształcenia: Głos i warsztat wokalny w kontekście praw fizjologii, anatomii i higieny. Oddychanie, emisja i artykulacja w śpiewie. Zjawisko rezonansu. Repertuar wokalny. Technika wokalna w zastosowaniu do określonych gatunków i stylów.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się techniką wokalną w interpretacji utworów – z uwzględnieniem ich cech stylistycznych właściwych dla danego gatunku.
5. Kształcenie w zakresie reżyserii muzycznej
Treści kształcenia: Obraz dźwiękowy budowany przy użyciu środków technicznych i dźwięku generowanego tradycyjnie.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: prawidłowego używania systemów nagłaśniających do budowania obrazu dźwiękowego wykonywanego utworu muzycznego.
6. Kształcenie w zakresie propedeutyki techniki studyjnej
Treści kształcenia: Studio nagrań – urządzenia, technika, zasady nagrywania. Technika realizacji sesji nagraniowej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: wykorzystywania infrastruktury studia nagrań do sprawnego przeprowadzania sesji nagraniowej; obsługi urządzeń i aparatury nagrywającej.
7. Kształcenie w zakresie podstaw zespołów instrumentalnych
Treści kształcenia: Warsztat wykonawczy w kontekście małych grup instrumentalnych. Praca nad repertuarem przeznaczonym na małe składy instrumentalne. Praktyczna realizacja kompozycji i aranżacji studenckich.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: współpracy instrumentalistów w opracowywaniu i wykonywaniu zróżnicowanych stylistycznie utworów przeznaczonych na małe zespoły instrumentalne; interpretowania muzyki we współpracy z innymi instrumentalistami; interpretowania utworów instrumentalnych zgodnie z założeniami stylistycznymi.
8. Kształcenie w zakresie podstaw zespołów wokalnych
Treści kształcenia: Warsztat wykonawczy w kontekście małych grup wokalnych. Praca nad repertuarem przeznaczonym na małe składy wokalne. Praktyczna realizacja kompozycji i aranżacji studenckich.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: współpracy wokalistów w opracowywaniu i wykonywaniu stylistycznie zróżnicowanych utworów przeznaczonych na małe składy wokalne; interpretowania muzyki we współpracy z innymi wokalistami i instrumentalistami; interpretowania utworów wokalnych zgodnie z założeniami stylistycznymi.
9. Kształcenie w zakresie techniki nagłośnienia
Treści kształcenia: Aparatura nagłaśniająca. Akustyczne podstawy techniki nagłaśniania. Wykorzystanie urządzeń nagłaśniających do budowania obrazu dźwiękowego wykonywanego utworu muzycznego. Realizacja nagłośnienia grup muzycznych o różnym profilu i składzie instrumentalnym lub wokalno-instrumentalnym w warunkach scenicznych. Konfiguracja systemu nagłośnieniowego w kontekście akustyki pomieszczenia oraz działania muzycznego.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się aparaturą nagłaśniającą w zróżnicowanych warunkach akustycznych; analizy warunków prawidłowego nagłośnienia grupy muzycznej z uwzględnieniem warunków akustycznych i wymagań stylistycznych.
10. Kształcenie w zakresie dykcji i recytacji
Treści kształcenia: Proces mówienia w kontekście anatomii i fizjologii głosu. Artykulacja samogłoskowa i spółgłoskowa. Frazowanie, tonacja, modulacja głosu. Praca nad tekstem przeznaczonym do recytacji.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: prawidłowej artykulacji w mowie, recytacji i w śpiewie; interpretacji tekstów literackich.
11. Kształcenie w zakresie harmonii jazzowej
Treści kształcenia: Harmonia jazzowa i jazzopochodna – progresje, modulacje, faktury, melodyka, reharmonizacja. Stylistyka i estetyka harmonii jazzowej w rozwoju historycznym od tonalności do skal dwunastotonowych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: stosowania rozwiązań melodyczno-harmonicznych w różnych konwencjach stylistycznych; posługiwania się harmonią jazzową i jazzopodobną w kompozycji, działalności artystycznej oraz pedagogicznej.
12. Kształcenie w zakresie techniki pracy w studio
Treści kształcenia: Aparatura i sprzęt do realizacji nagrań. Zasady i uwarunkowania metod zapisu i dźwięku. Metody produkcji i montażu nagrań. Praktyka studyjna.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: orientowania się we współczesnych technikach nagrań; wykorzystywania różnych technik zapisu dźwięku do kreowania nagrań muzycznych.
Praktyki powinny trwać nie krócej niż 3 tygodnie.
Zasady i formę odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadząca kształcenie.
1. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu wychowania fizycznego – w wymiarze 60 godzin, którym można przypisać do 2 punktów ECTS; języków obcych – w wymiarze 120 godzin, którym należy przypisać 5 punktów ECTS; technologii informacyjnej – w wymiarze 30 godzin, którym należy przypisać 2 punkty ECTS. Treści kształcenia w zakresie technologii informacyjnej: podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i/lub prezentacyjna, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji – powinny stanowić co najmniej odpowiednio dobrany podzbiór informacji zawartych w modułach wymaganych do uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL – European Computer Driving Licence).
2. Programy nauczania powinny zawierać treści poszerzające wiedzę ogólną w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin, którym należy przypisać nie mniej niż 3 punkty ECTS.
3. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
4. Programy nauczania powinny obejmować wszystkie treści podstawowe oraz treści kierunkowe z co najmniej czterech zakresów.
5. Za przygotowanie do egzaminu dyplomowego (w tym za przygotowanie pracy dyplomowej, jeśli przewiduje ją program nauczania) student otrzymuje 10 punktów ECTS.