I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia pierwszego stopnia trwają nie krócej niż 6 semestrów. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 1800. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 180.
Absolwent jest wszechstronnie wykształconym muzykiem - instrumentalistą, posiadającym niezbędna wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie swej dyscypliny artystycznej, zapewniającą przygotowanie do samodzielnej pracy estradowej. Po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) jest przygotowany do pracy w szkolnictwie. Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
III. RAMOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA
III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
|
godziny |
ECTS |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH |
330 |
44 |
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH |
300 |
40 |
Razem |
630 |
84 |
III.2 SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
|
godziny |
ECTS |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH Treści kształcenia w zakresie: |
330 |
44 |
1. Kształcenia słuchu |
60 |
|
2. Literatury muzycznej |
60 |
|
3. Historii muzyki |
60 |
|
4. Analizy dzieła muzycznego |
60 |
|
5. Chórów/zespołów orkiestrowych |
90 |
|
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH Treści kształcenia w zakresie: |
300 |
40 |
1. Instrumentu głównego |
|
|
2. Kameralistyki |
|
|
III.3 WYSZCZEGÓLNIENIE TREŚCI I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH
1. Kształcenie w zakresie kształcenia słuchu
Treści kształcenia: Sprawność słuchowa w obrębie wszystkich elementów dzieła muzycznego. Czytanie nut głosem. Kształtowanie świadomego słyszenia poprzez uwrażliwienie na poszczególne elementy muzyki, takie jak: melodyka, rytm, metrum, tempo, dynamika. Kształtowanie wyobraźni i pamięci muzycznej.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: analizy i klasyfikowania postrzeganych zjawisk dźwiękowych; czytania nut głosem.
2. Kształcenie w zakresie literatury muzycznej
Treści kształcenia: Techniki i style. Szkoły i wybitni kompozytorzy: średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu oraz XX i XXI wieku. Biografie twórców. Charakterystyka praktyk wykonawczych.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: orientacji w literaturze muzycznej pochodzącej z różnych epok historycznych; rozpoznawania utworów i umiejscawiania ich w kontekście historycznym i estetycznym; rozróżniania gatunków muzyki wokalnej, wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej.
3. Kształcenie w zakresie historii muzyki
Treści kształcenia: Powiązanie historii muzyki z historią powszechną i historią kultury. Geneza i ewolucja form muzycznych oraz stylów kreowania dzieła muzycznego. Wzajemne uwarunkowania i powiązania form i stylów muzycznych z przemianami zachodzącymi w innych gałęziach sztuki.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: rozróżniania i definiowania form, gatunków i stylów poszczególnych epok historycznych; postrzegania i rozumienia ewolucji języka muzycznego w perspektywie historycznej.
4. Kształcenie w zakresie analizy dzieła muzycznego
Treści kształcenia: Analiza wybranych utworów z punktu widzenia historii gatunków i form muzycznych oraz warsztatu kompozytorskiego.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: analizy strukturalnej dzieła muzycznego; opisu budowy oraz elementów składowych dzieła muzycznego; rozumienia założeń logiczno-konstrukcyjnych dzieła muzycznego.
5. Kształcenie w zakresie chórów/zespołów orkiestrowych
Chór - praca w zespole wokalnym. Podstawowy repertuar muzyki a capella i muzyki kantatowo-oratoryjnej. Zespół orkiestrowy - praca w zróżnicowanych symfonicznych składach instrumentalnych.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: pracy w zespołach nad repertuarem różnych epok i stylów od renesansu do współczesności.
1. Kształcenie w zakresie instrumentu głównego
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: opanowania problemów wykonawczych i interpretacyjnych instrumentu dla repertuaru solowego i kameralnego; czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym; kreowania własnych rozwiązań interpretacyjnych wykonywanych utworów w oparciu o wiedzę z zakresu stylu, tradycji wykonawczych i kontekstu historycznego powstania danego dzieła muzycznego.
2. Kształcenie w zakresie kameralistyki
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: wykonywania muzyki zespołowej w różnych składach instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych; poszerzania praktycznej znajomości repertuaru kameralnego; czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym; gry w różnych składach instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych (w tym opanowania przez pianistów sztuki akompaniamentu); interpretacji wykonywanych utworów zgodnie z ich stylistyką, tradycjami wykonawczymi i kontekstem historycznym; aktywnego uczestniczenia w pracy zespołowej i kierowania działaniami zmierzającymi do powstania określonego obrazu muzycznego.
Zajęcia praktyczne i praktyki stanowią integralną część toku kształcenia.
Zasady i formę odbywania praktyk ustala jednostka prowadząca kształcenie.
V. INNE WYMAGANIA
1. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu wychowania fizycznego - w wymiarze 60 godzin, którym można przypisać do 2 punktów ECTS; języków obcych - w wymiarze 120 godzin, którym należy przypisać 5 punktów ECTS; technologii informacyjnej - w wymiarze 30 godzin, którym należy przypisać 2 punkty ECTS. Treści kształcenia w zakresie technologii informacyjnej: podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i/lub prezentacyjna, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji - powinny stanowić co najmniej odpowiednio dobrany podzbiór informacji zawartych w modułach wymaganych do uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL - European Computer Driving Licence).
2. Programy nauczania powinny zawierać treści poszerzające wiedzę humanistyczną w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin, którym należy przypisać nie mniej niż 3 punkty ECTS.
3. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
4. Za przygotowanie do egzaminu dyplomowego (w tym także za przygotowanie pracy dyplomowej, jeśli przewiduje ją program nauczania) student otrzymuje 10 punktów ECTS.
Oprócz kształcenia w zakresie wybranego instrumentu głównego zaleca się realizować kształcenie w zakresie:
· instrumentów orkiestrowych - studiów orkiestrowych,
· fortepianu - nauki akompaniamentu z grą a vista,
· gitary, harfy - podstaw improwizacji, zagadnień wykonawczych muzyki dawnej,
· akordeonu - podstaw improwizacji, praktyk wykonawczych muzyki współczesnej,
· organów - basu cyfrowanego, gry liturgicznej.
· klawesynu - basu cyfrowanego, podstaw improwizacji.
Instrumentalistyka - studia licencjackie