I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia drugiego stopnia trwają nie krócej niż 4 semestry. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 800. Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 120.
II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwent powinien: posiadać umiejętności kierowania różnorodnymi zespołami wykonawczymi, wykazywać inicjatywę twórczą, umieć podejmować decyzje oraz posiadać znajomość podstawowych zagadnień prawnych.
Absolwent, w zależności od ukończonej specjalności, powinien posiadać muzyczną wiedzę teoretyczną i umiejętności do prowadzenia: zajęć dydaktycznych i ogólnomuzycznych w szkolnictwie muzycznym drugiego stopnia; zajęć z rytmiki w szkolnictwie muzycznym drugiego stopnia; zajęć dydaktycznych i ogólnomuzycznych w zakresie szkolnej edukacji artystycznej do liceum włącznie; zawodowych zespołów wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych; zespołów wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych w szkolnictwie muzycznym drugiego stopnia; zespołów muzyki kościelnej; działalności muzycznej w instytucjach kultury i mediach oraz działalności związanej z organizacją festiwali, konkursów i imprez muzycznych oraz animacji kultury muzycznej w społeczeństwie.
Absolwent może podjąć pracę w szkolnictwie po ukończeniu specjalności nauczycielskiej – zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
III. RAMOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA
III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
| godziny | ECTS |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH | 30 | 4 |
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH | 210 | 28 |
Razem | 240 | 32 |
III.2 SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
| godziny | ECTS |
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH Treści kształcenia w zakresie: | 30 | 4 |
1. Historii kultury | 30 |
|
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH Treści kształcenia w zakresie: | 210 | 28 |
1. Specjalistycznej literatury muzycznej |
|
|
2. Interpretacji tekstu literackiego z dykcją | ||
3. Improwizacji fortepianowej |
|
|
4. Propedeutyki kompozycji i aranżacji |
|
|
5. Komunikacji społecznej i organizacji imprez |
|
|
6. Promocji i marketingu dóbr kultury |
|
|
III.3. WYSZCZEGÓLNIENIE TREŚCI I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
1. Kształcenie w zakresie historii kultury
Treści kształcenia: Dzieje kultury europejskiej z odniesieniem do jej śródziemnomorskich fundamentów: od kultury antyku, przez wieki średnie, nowożytność – do współczesności. Historia idei i jej przekładu na język literatury, sztuki, architektury – związki kultury starego kontynentu z kulturami ościennymi.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienia dziejów kultury muzycznej – polskiej i światowej, dawnej i współczesnej.
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozpoznawania kluczowych pozycji literatury chóralnej różnych epok i stylów.
Treści kształcenia: Formy w dziele literackim (poetyckim) i ich wpływ na powstawanie utworu muzycznego. Technika dykcji i artykulacji.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: prawidłowej interpretacji tekstu literackiego pod względem akcentacji, artykulacji i interpunkcji.
Treści kształcenia: Nauka swobodnego posługiwania się fakturą fortepianową.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: improwizowania i harmonizowania w różnych konwencjach stylistycznych.
Treści kształcenia: Podstawowe problemy warsztatu kompozytorskiego. Rozwijanie wyobraźni barwowej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: doboru i wykorzystania różnorodnych instrumentów dla potrzeb własnych kompozycji i aranżacji.
5. Kształcenie w zakresie komunikacji społecznej i organizacji imprez
Treści kształcenia: Metody kształtowania opinii publicznej. Zasady kreowania pozytywnego image’u zespołu, solisty, instytucji artystycznej. Prawo autorskie. Terminologia i korespondencja handlowa. Technika organizowania konkursów i quizów.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: organizowania przedsięwzięć artystycznych.
Treści kształcenia: Techniki sondażu społecznego. Zasady planowania kampanii reklamowej. Sponsoring muzyczny. Fundacje. Media jako środek upowszechniania muzyki. Techniki przeprowadzania i udzielania wywiadu.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: promowania kultury muzycznej w społeczeństwie.
IV. INNE WYMAGANIA
1. Za przygotowanie pracy magisterskiej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego student otrzymuje 20 punktów ECTS.
ZALECENIA
1. Zajęcia z zakresu: improwizacji fortepianowej oraz propedeutyki kompozycji i aranżacji mogą być realizowane indywidualnie lub w grupach dwuosobowych. Zajęcia z pozostałych zakresów w grupie treści podstawowych i kierunkowych mogą być prowadzone zbiorowo.
lista kierunków:
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej - studia II stopnia